söndag 8 december 2013

Brandlarm hos äldre

Jag läser i "Vi i Sollentuna" (8/12) om att när ett brandlarm hos en brukare går så kan ordningen vara att en hemtjänstpersonal från Solom ska tillkallas för att undersöka larmet istället för brandkåren. Jag har inga synpunkter på principen för att minska antalet falsklarm.

Men hade jag bott i lägenhet så hade jag gärna ställt upp att bli uppringd ifall brandlarm går.  En brand påverkar mig som granne ganska ordentligt (rökskada, vattenskada, etc).  Från en brevlåda/fönster kan man skaffa sig en uppfattning om det är läge att bryta sig in för att hjälpa eller ringa brandkår.  Jag är övertygad att många brukares grannar tycker likadant.

Nu bor jag i kedjehus utan närliggande granne med hemtjänst.  Men jag hoppas Solom kontaktar mig ifall jag skulle kunna vara till hjälp ifall ni har en brukare i min huskedja.


Ps. Även mejlat detta till Solom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar