måndag 8 september 2014

Rösta på den som gynnar dig

En del funderar på om man ska rösta på det parti som gynnar en själv eller på det parti som gynnar flest.  Min inställning är att man ska rösta på det parti som är bäst för en själv.

Men det innebär inte att jag bara ser på plånboken.  Inte heller att jag är kortsiktig.  I vågskålen ligger nämligen parametrar som:
  • Hur fördelas MINA skattepengarna?
  • Vilken äldrevård kommer JAG få när jag blir äldre (och därmed planera dagens äldrevård inför mina behov).
  • Vilken skola kommer MINA barnbarn må bäst i (och kunna betala för gamle morfars äldrevård).
  • Det är JAG som blir lycklig att lämna över en god (nåja godtagbar) miljö efter mig till barnbarnen.
  • Om JAG råkar ut för en olycka så behöver sjukpensionen vara rimlig. Det är för sent att fixa det efter olyckan.
  • etc, etc.
Listan kan göras lång.  En del skiter i andras välbefinnande, men jag är lycklig när fler har det bra och villkoren efter omständigheter är rimliga.  Därför har jag alltid röstat för det parti som strävar mot hur JAG vill att världen ska se ut.

Om DIN värld slutar vid din egen plånbok så har du ett fattigt liv, likaså om DIN värld slutar i någon annans plånbok....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar