onsdag 17 september 2014

En enkel valanalys

Valdammet har knappt lagt sig än, men jag vill föra fram ett par tankar om varför det gick som det gick.

Alliansen förlorade på:
  • Samma lag som för 8 år sedan upplevdes trött.  Förvisso har flera ministrar bytts ut, men inte så att det märkts i någon större utsträckning.  Fler borde ha bytts ut 2012 så att våra minstrar verkat hungriga.  Även Reinfeldt borde funderat på sin framtid redan 2012.
  • Moderaternas affischer i valet var övervägande negativa.  De berättade inte vad de vill, utan vad som skulle hända om alliansen förlorade. "R.I.P RUT" skulle varit "Behåll RUT", etc.
  • Valmanifestet kom för sent och var för mycket text.
  • Reformstopp må vara ansvarsfullt, men det pekar inte direkt ut riktningen.
  • Ideologi saknades i debatten och de flesta partier (utom främst SD) skulle framstå mer förståligt.  Sedan ska kortsiktiga förslag (som vinster i välfärden) malas ner på att de är orimliga att lagstifta mot.
Sverigedemokraterna vann på:
  • Att alla pratade om dem och använde dem som slagträ och paria.  Min fiendes fiende borde vara min vän - och SD var allas fiende...
  • Att deras väljare tror att SD inte är rasistiska trots att företrädare gång på gång visar att de har ett behov att skriva rasistiska åsikter i medier.
Feministiskt Initiativ vann på:
  • Gudrun Schyman
  • Att väljarna inte satt sig in i partiprogrammet utan nöjer sig att läsa partinamnet.
Listan är såklart mina subjektiva bedömningar och många väljare har någon annan anledning att rösta som de gör.   Jag känner att jag vill göra listan längre, men det är inte bakåt man ska fokusera livet på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar