söndag 10 april 2011

Jag gillar Rut

Visste ni att det finns sex kvinnor som heter Rut Roth i Sverige? Nu vet ni!

Men det är inte den Rut jag gillar utan avdraget för hushållsnära tjänster. Medan en del vill gå åt hållet med mer avdrag så riktar sig min kompass mot en annan riktning. Allt kan inte bli rättvist och allt bör inte vara rättvist ("saker hänger ihop" fick jag lära mig i politiska frågor).

Tills saken. Min kompass angående hushållsnära tjänster är i riktningen mot att kostnaden också ska vara hushållsnära. Dvs hyr jag en städere i 4 timmar så blir kostnaden 4 arbetstimmar.

I princip är mitt mål att en med samma lön som städaren ska kunna hyra in en städare "utan kostnad", medan en med dubbla lönen får dubbla kostnaden. Man byter tid med varandra.

För den (=jag) som heller sitter 4 timmar på jobbet än att städa 4 timmar så blir det i mitt synsätt ett nollsummespel i tid som jag tycker är rimligt. Pensionspoäng måste såklart också byta med varandra på nått sätt.

Tanken är inte färdigutvecklad och såklart inte genomförbar, men jag får väl tänka högt...

Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar