lördag 30 april 2011

Historielösa monarkister

Jag är principiell republikan. Jag har svårt att se hur man kan vara annat (även om kungen fyller år idag).

Jag är även historieintresserad. I dagarna läser man (exempelvis i SvD eller DN) hur folk önskar att kungen ska abdikera och låta Victoria ta över. Samma debatt finns i Storbritannien. Jag förespår att varken kungen abdikerar eller Charles avstår. Jag förespår samtidigt att vi om 30 år har samma sits och önskar att Victoria avstår tronen till förmån till sin eventuella avkomma.

...och så där kommer vi hålla på.

Få vill ha en åldring på tronen. Men Gustav V var 59 när han blev kung och Gustav VI Adolf var 68. I praktiken är det bara för monarkister att inse att monarki innebär att det med jämna slutfaser sitter en gammal oförmögen person på tronen. I medel så är tronen något man har de sista 30 åren i livet (inte 30 år i mitten av livet)

För 200 år sedan valdes/utsågs en ny kung. Svenska historien är full med valda kungar. Inom tid kommer vi nog välja president också och det kommer inte bli någon katastrof.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar