torsdag 20 februari 2014

40-talister ska gynnas igen?

Nyss lade en "nybyggarkommision" fram sina förslag hur man ska få fart på nybyggandet.  Jag har inte läst dem och jag har ingen anledning att tro att de kommit till felaktiga slutsatser.

Som 70-talist blir man lite trött när lösningen på de äldres inlåsningseffekt kommer på tal.  Det är såklart ett problem när man inte har råd eller ekonomisk motivation att flytta till ett mer lämpligt boende än den stora villa man kanske bor i.  I klartext är det 40-talister som vi pratar om.  Mina fördomar om många i den generationen är att de köpt sina hus och sedan via avdrag och inflation så har de på kort tid amorterat av hela huset.  Nu låter det som att de är missnöjda med vinsten de kommer göra vid försäljningen och önskar få behålla mer pengar.

Förlorare riskerar bli de generationer som inte har råd att köpa de dyra husen och är utlämnade att hyra de dyra bostäderna som 40-talisterna inte tycker sig har råd med.  Dessutom kommer kostnad för all restid för hemtjänsten i framtiden antagligen tillkomma.

Jag hörde själv en politiker (40- eller 50-talist) uttrycka från talarstolen att "bostadsbristen kan hjälpas en bit om jag får behålla mer pengar när jag flyttar".

Något känns inte solidariskt här.  Även om det är rätt att minska reavinstskatten så känns det inte rättvist.  Men vem har sagt att livet ska vara rättvist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar