lördag 26 januari 2013

Far och flyg, Swedavia

Alla länets Moderata ledare (utom en) skrev för en tid sedan på DN debatt att flygning till Arlanda ska få fortsätta gå över Sollentuna och Upplands Väsby. Detta av ekonomiska skäl.  Förutom Lithborn som bor i norra delen av Sollentuna så tror jag ingen av undertecknarna märker av inflygningarna.

När Luftfartsverket fick tillstånd att bygga den tredje banan så var meningen att flygplanen skulle göra kurvad inflygning för att undvika buller för invånare. Undantag fick såklart göras av säkerhetsskäl (hellre ett plan över huset än ett plan i backen är en rimlig ståndpunkt).

Luftfartsverkets anseende föll för mig pladask när de sedan hävdade alla landningar av säkerhetsskäl måste göra rak inflygning. Undantaget blev regel, regeln har sedan använts bara nån enstaka gång.  Maken till bedrägligt beteende har jag sällan skådat.

Varje gång jag ser ett papper från Swedavia (f.d. Luftfartsverket) så granskar jag alla "undantag" och meddelar mina företrädare inom Folkpartiet.  Alla möjliga undantag ska kvantifieras och helst sättas en ekonomisk avgift när de inträffar.  Inte för pengarnas skull, utan för att visa att Swedavias avsikt med undantag även gäller när avtalet är i drift. Att lita på Swedavias avskikt gör jag aldrig.

2018 kanske undantaget för raka inflygningar upphör. Jag tror däremot nån kommer fega ut och inte låta ursprungsavsikten gälla efter 2018. Egentligen har Swedavia ingen annan än sig själv att skylla.  De har även en mängd medborgare att be om ursäkt till.


1 kommentar:

  1. Joakim Wohlfeil, KD-Väsby14 september 2013 kl. 17:28

    Mycket bra att kräva att Swedavia/Arlanda lever upp till sina löften.
    Som miljöpolitiker på 90-talet vet jag att de flesta ansvariga såg Arlandas trixande med Kurvad Inlygning som ett oansvarigt risktagande. Bana-3 hade ju aldrig fått byggas på nuvarande om inte Arlanda själva föreslagit villkoret om Kurvad inflygning.

    Såg just nu att Täby´s Leif Gripenstam kräver att miljödomstolen ändrar miljövillkoret till Väsby och Sollentunas nackdel avekonomiska skäl.
    Men det betyder ju att han isåfall inte kommer motsätta sig ett bibehållet miljötillstånd som förutsätter kurvad inflygning över Täby. Samma ekonomiska bedömningar måste ju gälla om Täby plötsligt börjar kräva stopp för inflygningar, men nu har ju redan Leif Gripestam i Täby, och Örjan Lid i Vallentuna sagt att det är OK flyga in över tätorter. Så då lär det ju vara helt OK att flyga in över Täby och Vallentuna istället.
    Fast man undrar ju om de informerat sina väljare om detta..... ?

    SvaraRadera