lördag 4 juni 2011

Förhandlad upphandling och många leverantörer

Härom veckan blev jag glad när jag hörde att Sollentuna använder förhandlad upphandling för IT-tjänster inom skolan.

Lite googlande visar att det är en ny företeelse tillåten från 15:e juli (förutom de smarta som "fuskat" med det tidigare). Så att jag inte hört om det förr är naturligt.

Själv är jag starkt ifrågasättande till upphandlingar där det finns stort inslag av komplexitet eller (vilket är vanligare) att upphandlaren inte vet vad man vill ha. Fastprisoffert på sånt skapar ofta två förlorare.

Jag har sett skattefinansierade organisationer upphandla tjänster just för att de inte vet vad de vill ha. Anbudsbeskrivningen skriker okunskap - och resultatet blir allt annat än bra.

En förhandlad upphandling tar avstamp i att anbudsgivaren har kunskap att ge ett mervärde upphandlaren inte kunde förutse. Det måste vara bra.

IT-drift är populärt att lägga på outsourcing. Antalet misslyckande på det området är många. SL bytte från Logica till EDB och överflyttningen tog över ett år (med massor av intern extratid som vi i skattekollektivet betalar för). En annan variant i det avseendet är att ha många leverantörer. Försäkringsbolaget IF berättar på IDG hur de har flera leverantörer av IT-tjänster. Det ger en konstant press i förhållandet mellan pris och kvalité.

Förhandlad upphandling och många leverantörer är två saker jag vill se mer av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar