tisdag 22 oktober 2013

Klotterpolicy i Sollentuna

På senaste kommunfullmäktige så debatterades ett förslag på klotterpolicy.  Jag tror det är bra att policyn får en vända till.

Men det är intressant hur mycket känslor den drog upp trots att alla antagligen är överrens om andemeningen.

Jag förlängde inte debatten i salen, men tar lite argument på den här bloggen istället.

* Att policyn är åldersdiskriminerande är egentligen bra (även om Mp inte anser det). Ungdomar som misstänks klottra ska vi hjälpa rätt. Medelålders och pensionärer som klottrar ska åtalas.

* Klotter och graffiti är inte samma sak, men gränsdragningen är subjektiv.  Ritat på otillåtet ställe är det olagligt oavsett etikett.  Att bunta ihop begreppen till ordet klotter ibland gör mig inget.

Inget parti förespråkade laglig graffitivägg. Jag tror inte riktigt på det. Den ibland fina konsten blir ju då övermålad med mindre fin konst med jämna mellanrum. Däremot tycker jag det offentliga rummet kan dekoreras mer, och där kan planerad graffiti ha sin plats.

Googla gärna på street art. Många härliga insperationer man kan få där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar