fredag 30 augusti 2013

Överdäckningsmatematik

Jag läser i Mitt I Sollentuna 27:e augusti den matematik Sollentunacenterns ordförande använder för att finansiera E4'ans överdäckning. Man kan inte låta bli att vara lätt ironisk.

Tänk att han upptäckt att Sollentuna har utdelning från kommunala bolag.  Tänk att dessa intäkter aldrig använts till något tidigare, vilken miss de styrande måste ha gjort.  Vilken guldkälla det är för finansiering av överdäckning. Dessutom blir det pengar över för att täcka över fler vägar (kommunen går alltså plus på förslaget). Vad smart dessutom av honom att bestämma att Sollentuna bara ska betala 1/6 av totalkostnaden.

Det låter säkert fint när man talar, men när man petar i detaljerna så faller den ekonomiska beräkningen. Till och med Vänsterpartiet står för sina ökade kostnader och föreslår (alltid) skattehöjningar.  Men C-ordföranden tar till knepet sammanföra en existerande intäkt med en ny utgift.

Deras fördelning av kostnader ger jag inte mycket för.  Jag tror Stockholm har gjort rätt som byggt industriområde mot vägen. Hade jag varit stockholmare så hade jag inte prioriterat att åtgärda miljö för arbetsområden.  Inte heller hade jag sett någon integrationsvinst att kontorslokaler får närmare till villatomter.

Som en parantes så tillägger jag att när jag tänker överdäckning så ser jag något bygge av enklare slag. Mer något som påminner om flyghangar. Tar antagligen inte bort ljudet, men partiklar innesluts. Prisklassen borde vara mer humant.  Om det är realistiskt vet jag inte.


5 kommentarer:

  1. Det är lätt att vara ironisk när man inte är insatt i detaljerna. Du är välkommen att kontakta mig så kan jag visa att såväl kostnaden som finansieringen för överdäckningen är noggrant beräknad och förankrad.
    Men hangaren får du fixa själv!
    /Bo Hansson

    SvaraRadera
  2. Inte ska du behöva visa beräkningarna för varje individ som ifrågasätter er.

    Jag är oerhört imponerad ifall det stämmer att ni har förankrat kostnaden på 500 miljoner på Sollentuna och på Stockholm, samt förankrat att staten respektive EU skjuter till varsin miljard.

    Skriv ett blogginlägg så kan alla se den er beräkning och förankring.

    SvaraRadera
  3. Inga konstigheter alls.

    I juni skrev jag ett inlägg om finansieringen och dess beräkning på Sollentunacenterns bloggsida. Beräkningarna har därefter även presenterats i lokalpressen.

    /Bo Hansson

    SvaraRadera
  4. Precis Bo.

    Det är dom texterna jag läst och ironiserar över. I de texterna finns inga noggranna förankrade beräkningar. Bara önskedrömmar att EU och Stockholm stad ska rycka in i finansieringen.

    Jag har åkt E4'an genom Stockholms kommun. Kistadelen tillhör antagligen den delen som ha minst antal boende i deras kommun. Jag uppfattar att det är dessa obefintliga boende du vill integrera områdena med?

    Tillbaka till viktig fråga. Vem har ni förankrat beräkningen med?

    SvaraRadera
  5. Det kommer jag att berätta för dig. Och alla andra som ifrågasätter. Tids nog.
    /Bo Hansson

    SvaraRadera