söndag 28 april 2013

När överdäckas E4'an?

Förr eller senare tror jag E4'an kommer överdäckas för en effektiv buller- och partikeldämpning (om inte framtidens oljebrist minskar bilåkandet och löser problemet naturligt).

För mig är kostnaden ett problem.  Det finns inget annat än skattepengar att tillgå och jag ogillar landsändar som vill skjuta all kostnad på nån annan.  En utredning som belyser en uppskattad kostnad så har vi en summa att diskutera runt skulle däremot vara trevlig.  Det måste ju finnas olika nivåer att välja mellan.

Lite slagning på nätet ger att andra uppskattat en överdäckning på 24 meters bredd (4 körbanor) till 1 miljon per meter.  Vår E4 med 8 körbanor skulle då gå på 1-2 miljarder per kilometer.

Min magkänsla går helt emot Sollentunapartiet och Centerpartiet som tror att finansieringen löses genom att bygga på överdäckningen. Hade det varit ett generell lösning så skulle alla motorvägar vara överdäckade eller hett eftertraktande.

Att bygga för nära E4'an tror jag kommer vara osmart. Det området är säkert bra för planeringsutrymme inför ett färdigt förslag.  En titt på Google maps får en att undra om biten på sidan av E4'an vid Helenelund inte skulle rymma en temporärväg medan man gräver ner körfälten.

1 kommentar:

  1. Hej Kjell!

    Det är glädjande att se att det nu även inom Folkpartiet finns överdäckningsförespråkare. Jag och Centerpartiet har länge påpekat behovet av en utredning som visar på kostnad och förutsättningar för en överdäckning. Det är givetvis välkommet ifall fler partier ansluter sig till den linjen.

    Att överdäcka är naturligtvis dyrt. Men det var knappast helt gratis heller när man byggde de första tunnelbanelinjerna. Stora investeringar kostar, men ska också bedömas i ljuset av vad de ger tillbaka. Exempelvis är marken i Stockholmsområdet värdefull. Vilka kostnader som kan täckas genom att det exempelvis byggs bostäder i samband med en överdäckning är som sagt inte utrett än, men om fler är beredda att stödja vår linje kan vi ju få svar på den frågan. Jag tror att nya bostäder kan ge ett värdefullt tillskott till både kalkylen, bostadsmarknaden och närområdet. Hur som helst är det såklart bättre att lägga skattepengar på bostäder och ren luft än på dryga böter till EU.

    Läs gärna min lite längre kommentar på http://sollentunacentern.blogspot.se.

    Med vänlig hälsning

    Anna Myrhed

    SvaraRadera