tisdag 16 november 2010

Dags att måla om rondeller


Jag läser i Dagens Nyheter att 25 förare fick böta 500 kronor för att inte blinkat i cirkulationsplats.

Att visa tydlig hur man tänker köra är bra. Men jag tillhör dom som är så gamla (39++) att jag fått lära mig att cirkulationsplatsen är en form av korsning. Numera lär man sig att att rondellen är en böjd enkelriktad väg med avfarter.

Numera rekommenderas man även i praktiken att ligga till höger även om man ska svänga vänster. På det sättet har har alla andra väjningsplikt.

Jag kanske är gammal, men jag får inte ihop att rondeller fungerar bra längre.

Jag tycker alla cirkulationsplatser på sikt ska målas om som bilden visar. Där kan man blinka vänster tills man följer körfältet för det som pressas ut ur cirkulationsplatsen.

Sedan blir rondeller inte snurriga längre.

10 kommentarer:

  1. Har jag missat nåt, för målningen fungerar väl inte lika från alla infarter till rondellen, så hur ska det fungera?

    Jag tycker den typ av målning förvirrar alla, även dom som kan köra i rondeller.
    Bättre att alla som vill köra bil tar sitt ansvar och ser till att kunna nuvarande trafikregler.

    SvaraRadera
  2. Målning fungerar fint så länge någon påfart (liksom rondell) har två körfält.

    Eftersom målningen läggs som vi uppfattar att man ska köra så blir förvirringen mindre än om många utnyttjar högerfältet när de ska svänga vänster.

    Det finns en bild i den här artikeln: http://www.sydsvenskan.se/bil/article148121/Snurrigt-om-rondellkorning.html

    Där ser man på bilden hur vänster körfält är ett elände att köra i.

    SvaraRadera
  3. Själv tycker jag att om man ska svänga vänster i rondellen alltid lägger sig i vänsterfil, man blinkar då vänster ända till man passerat avfarten för körning rakt på då man övergår till att blinka höger och då börjar filbyte till höger fil...kan det bli enklare?

    Varför inte ligga i vänsterfilen när man lämnar rondellen? Jo för att slippa bli påkörd i sidan av nån som är på väg in i rondellen som inte uppmärksammat att man ämnar lämna den!

    Tyvärr verkar det finnas nästan lika många tankesätt att köra i rondell som det finns förare. För att underlätta körningen något borde i alla fall alla använda blinkers.

    SvaraRadera
  4. Noterar att rondellen ovan ligger i Luleå. Där är ju målningen ganska osynlig delar av året....

    SvaraRadera
  5. "kan det bli enklare" skrev anonym. Det är lite av poängen, eftersom det inte är sättet man numera lär sig att ratta i rondellen.

    Jag lärde mig så, men numera är det fel sätt :-(

    SvaraRadera
  6. Ja, det tar väl ett tag innan folk lär sig att blinka när de skall svänga ut ur rondellen. Tillsvidare kanske alla skall ha varningsblinkers på när man svänger in..för säkerhets skull.

    SvaraRadera
  7. *Kjell Ericson sa...*
    "Målning fungerar fint så länge någon påfart (liksom rondell) har två körfält."


    Om vi säger att man vill köra vänster från Namnlösa Gatan till Bodemvägen på bilden; då "styrs" man av målningen så det blir lätt.

    Men om vi vill köra vänster från Bodenvägen till Magasingatan; så går ju linjerna kors och tvärs och man får ingen hjälp av dom?

    Hur ska den målningen fungera om man inte får "hjälp" av linjerna på samma sätt varje gång i samma trafiksituation? Då kan man ju verkligen prata om förvirring, då det inte gör nån nytta hur bra förare man än är.

    Det är ju som att ibland låta en "lämna företräde markering" betyda stopp och ibland betyda lämna företräde; inte till mycket hjälp...

    Själv tycker jag att om man ska svänga vänster i rondellen alltid lägger sig i vänsterfil, man blinkar då vänster ända till man passerat avfarten för körning rakt på då man övergår till att blinka höger och då börjar filbyte till höger fil...kan det bli enklare?

    Det där håller jag verkligen med om, och kör likadant själv.
    Då kan man verkligen utnyttja rondellens fördelar och få trafiken att flyta fint.

    Och man märker att andra förare lättare kan se vart man ska och situationen blir säkrare.

    *Viktigt* är då dock att man börjar högerblinka när man passerat sista avfarten innan man ska ut, annars blir vänsterblink sämre än att bara blinka när man ska ut.

    SvaraRadera
  8. Du är verkligen för gammal Kjell. De nya reglerna är bra. Trafikverket, Polisen och andra kunde dock ägrna få vara bättre på att informera om na regler. Varför inte skicka ut en liten folder varje år till alla som har körkort med kortfattade beskrivning av nya trafikregler, nytillkomna vägmärken och annat trevligt? En liten obligatorisk repetitionskurs i samband med förnyelsen av körortet var tionde år vore inte heller fel.

    För övrigt finns det få väganordningar jag ogillar så mycket som den typ av målning som du förespråkar. Solna har en del cirkulationsplatser av detta slag och varje gång jag kör i en får jag lust att ta med en liten trafiklinjefräs från jobbet och fräsa bort linjerna. Vore dock kul att se om det finns någon forskning kring vilken typ av cirkulationsmålning som är säkrast. För det ska vi komma ihåg, cirkulationer har vi inte bara för att kunna leda in fler än fyra vägar i en korsning eller för att underlätta för glesa trafikströmmar att ta sig ut på mer trafikerade vägar eller för att vi ska få diskutera blinkers och körfält utan främst för att de är säkrare än andra korsningar. Om gamla sanningar från min trafikplaneringsutbildning fortfarande gäller blir det visserligen ofta fler olyckor, men betydligt mindre farliga och allvarliga, än i andra typer av korsningar.

    SvaraRadera
  9. Josefin: Utmärkt med återkommande information. Gärna omprov på körkort också. Men lämna fräsen hemma :-)

    Anonym: Jag kör som du beskriver. Men är det bra om folk lär sig nytt och inte har samma dans som oss i rondeller. Med väglinjerna i exemplet så kör du ju precis så som du säger (så tänk bort linjerna, det är en vanefråga).

    Jag är rädd när nya uppmaningarna går ut på att ligga i höger fält när man svänger vänster. Osmidigt.

    Skoj debatt förresten, det är sådan stiltje nu :-)

    SvaraRadera
  10. Kjell: Ja jag håller med om att det inte blir bra när folk lär sig att svänga "vänster" i högerfältet.

    Men visst blir man inte "hjälpt" av linjerna på samma sätt från alla infarter? Som jag skrev i min kommentar 2010-11-16 23:00.

    Ja alltid kul med lite diskussion :)

    SvaraRadera